Готовність дитини до дитячого садка

Готовність дитини до дитячого садка

В.А.Сухомлинський сказав: «Діти – це щастя, створене нашою працею. Заняття, зустрічі з дітьми, звичайно, вимагають душевних сил, часу, праці. Але, адже і ми щасливі тоді, коли щасливі наші діти, коли їх очі наповнені радістю ».

Найчастіше, коли дитині виповнюється 3-4 роки, батьки віддають її у дитячий садок. Адаптацію, тобто первинне звикання до дитячого дошкільного закладу, кожна дитина переживає по своєму: одним малятам вистачає лише дня, а інші болісно звикають два – три, а іноді й більше тижнів. Пам’ятайте, що цей період для вашого сина чи дочки є досить складним. Діти, як правило, починають погано спати, частіше хворіти, іноді втрачають апетит, а значить і вагу. Вони бувають занадто розгубленими, дратівливими, плаксивими. Адже раптом малюк виявляє, що поруч немає мами, і вважає,що,можливо, не буде вже ніколи. А ось ця чужа кімната, чужі іграшки, діти яких так багато, – це тепер назавжди….Тому в перші дні рекомендується приводити дитину до дитячого садка на 1-2 години, потім – до обіду. І лише по мірі звикання можна вмовити її вперше лягти у дитсадкові ліжечко.

Як підготувати до цієї події?

Слід потурбуватися, щоб дитина вміла:

  • самостійно їсти і користуватися серветкою, з незначною допомогою мити руки і витирати їх;
  • вчасно повідомляти про свої природні потреби (проситися в туалет);
  • самостійно знімати і одягати колготки, шкарпетки, черевики, шапку (зав’язувати шнурки і застібатися вона навчиться пізніше);
  • користуватися носовичком;
  • дотримуватися елементарних правил культурної поведінки на вулиці і в приміщенні (не топтати зелені насадження, не розкидати сміття, не виходити з-за столу з повним ротом, не заважати своїм криком іншим дітям);
  • бережно ставитися до речей, зокрема до іграшок;
  • акуратно складати свій одяг, помічати неохайність у своїй зовнішності;
  • виконувати найпростіші доручення: зібрати іграшки, підібрати сміття з підлоги, допомогти щось принести.

Навчіть її також розрізняти і правильно показувати іграшки, меблі, одяг, посуд, деякі фрукти, овочі, частини власного тіла і тіла тварини. Зверніть увагу на мову: вона має бути зрозумілою і неквапливою.

Розкажіть дитині, що таке дитячий садок, чому туди ходять діти, чому Ви хочете, щоб малюк пішов до садочка.

Проходячи повз дитячий садочок, з радістю нагадуйте дитині, як їй пощастило – невдовзі вона зможе ходити до дитячого садка. Розповідайте рідним та знайомим в присутності дитини про свою радість, пишайтесь своїм малюком, але ж він вже великий і скоро буде ходити до садочка.

Детально розповідайте дитині про режим дитячого садочка: чим, і в якій послідовності вона буде займатись. Чим детальнішою буде ваша розповідь і чим частіше Ви будете її повторювати, тим спокійніше і впевненіше буде почуватися ваша дитина, коли піде до садочка.

Поговоріть з малюком про можливі труднощі, до кого він може звернутися за допомогою, як це зробити. Наприклад: «Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: «Я хочу пити,» і Галина Василівна наллє тобі води. Якщо захочеш в туалет, скажи про це.» Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано за першою вимогою і так, як вона хоче. Пояснюйте малюку, що у групі буде багато дітей і іноді йому доведеться зачекати своєї черги. Ви повинні пояснити дитині: «Вихователь не може одразу одягнути всіх дітей, і тобі доведеться трохи зачекати.» Спробуйте пограти з малюком у всі ці ситуації вдома.

Навчайте малюка знайомитись з іншими дітьми, звертатися до них по імені, прохати, а не відбирати іграшки, пропонувати свої іграшки та свої послуги іншим дітям.

Розробіть разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги, і малюкові буде не так складно Вас відпустити.

Пам’ятайте, щоб звикнути до дитячого садочка – дитині може знадобитись від однієї неділі до півроку. Розраховуйте свої сили, можливості та плани. Краще, якщо на цей період у родини буде можливість під лаштуватися до особливостей адаптації свого малюка.

Переконайтесь в особистій впевненості, що у Вашій родині дитячий садочок необхідний саме зараз. Малюк добре відчуває, коли вагаються що до доцільності виховання у дитячому садку. Всі Ваші сумніви малюк використовує для того, щоб перешкодити розлученню з батьками. Легше і швидше звикають діти, у батьків яких відсутня альтернатива дитячому садочку.

Досконалих людей немає, будьте поблажливі та терпимі до інших. Тим не менше, прояснити ситуацію, яка Вас турбує, необхідно. Робіть це по можливості м’якше, або через вихователів.

В період адаптації емоційно підтримуйте малюка. Відтепер Ви проводитимете з ним менше часу. Компенсуйте це якістю спілкування. Частіше обіймайте дитину.

Навчіть дитину дружити.

Якщо вчорашній приятель захворів, а сьогодні з’явився новий, обов’язково поцікавтеся, на що хворіє дитина, поспівчувайте і не забудьте повернутися до розмови через два-три дні.

Якщо малюк з радістю розповідає про новеньку, яка увесь час плаче, м’яко зупиніть його, поспівчувайте дівчинці, а вранці, збираючи дитину до садка, покладіть у кишеньку цукерку для новенької, і нехай не забуде усміхнутися до неї, покликати бавитися.

Старайтеся, не обурюючись, виконувати всі вимоги вихователя. Якщо треба щось принести для костюма на ранок чи інше свято, зробіть це. Дитина не повинна почуватися гіршою за інших, заздрити їм або соромитись своїх батьків. Ніколи не з’ясовуйте стосунки з вихователем (що б не сталося!) у присутності дитини, і тим більше не підлещуйтеся.

Носові хусточки

Купуйте їх утричі більше, ніж, на вашу думку, потрібно. Губитимуться вони практично щодня. Або ж запасіться паперовими серветками.

Тапочки.

Удома ваше маля, швидше за все, ходить у тапочках без задників чи, якщо вам пощастило з бабусею, в рукотворних зручних «чунях».

Ні те ні інше для саду не підходить. Ви, напевно, підете в магазин і купите тапочки, які облягають ступню. Не треба цього робити. Вони швидко розтягнуться, а задники зімнуться. У дерматинових і навіть шкіряних туфлях нога пріє, а сушити колготки перед прогулянкою ніхто в садочку не стане. Найкраще купити сандали з м’якої шкіри з безліччю прорізів і на м’якій мікропорі.

Одяг на щодень.

Як правило, привівши дітей у садок, батьки з подивом виявляють, що цей будинок дуже добре опалюється. Тому фланелеві сорочки і вовняні платтячка, якими ви завбачливо запаслися, можете кому-небудь подарувати. Для садочка найбільше підходить одяг зі знімним «верхом». Особливо це важливо для дівчаток.

У хлопчиків і так кофтини-светри майже завжди знімаються до легкої сорочки. Плаття зняти неможливо, у ньому доведеться паритися до вечора. Тому  дівчаткам найкраще підійде сарафан.

 

ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ ВІД ДИТИНИ

  • Не балуйте мене, ви мене цим псуєте. Я дуже добре знаю, що не обов’язково надавати мені все, що я вимагаю. Я просто випробовую вас.
  • Не бійтеся бути твердими зі мною. Я віддаю перевагу саме такому підходу. Це дозволяє мені визначити своє місце.
  • Не покладайтеся на силу у стосунках зі мною. Це привчить мене до того, що рахуватися потрібно лише з силою. Я озвуся з більшою готовністю на ваші ініціативи.
  • Не будьте непослідовними. Це збиває мене з пантелику і примушує наполегливіше намагатися у всіх випадках залишити останнє слово за собою.
  • Не давайте обіцянок, яких ви не можете виконати; це похитне мою віру у вас.
  • Не піддавайтеся на мої провокації, коли я говорю або роблю щось тільки за тим, щоб просто засмутити вас. А то потім я спробую досягти ще більших «перемог».
  • Не турбуйтеся надто сильно, коли я кажу: «Я вас ненавиджу». Я не маю буквально це на увазі. Я просто хочу, щоб ви пошкодували про те, що зробили мені.
  • Не змушуйте мене відчувати себе молодше, ніж я є насправді. Я відіграюся на вас за це, ставши «плаксою» і «скиглієм».
  • Не робіть для мене і за мене те, що я в змозі зробити для себе сам. Я можу продовжувати використовувати вас як прислугу.
  • Не дозволяйте моїм «поганим» звичкам залучати до мене надмірну частку вашої уваги. Це тільки надихне мене на продовження їх.
  • Не поправляйте мене у присутності сторонніх людей. Я зверну набагато більше уваги на ваше зауваження, якщо ви скажете мені все спокійно віч-на-віч.
  • Не намагайтеся обговорювати мою поведінку в самий розпал конфлікту. За деякими з об’єктивних причин мій слух притупляється в цей час, а моє бажання співпрацювати з нами стає набагато слабкіше. Буде нормально, якщо ви зробите певні кроки, але поговоріть зі мною про це дещо пізніше.
  • Не намагайтеся читати мені повчання і нотації. Ви будете здивовані, відкривши, як прекрасно я знаю, що таке добре і що таке погано.
  • Не змушуйте мене відчувати, що мої вчинки – смертний гріх. Я повинен навчитися робити помилки, не відчуваючи, що я ні на що не придатний.
  • Не чіпляйтеся до мене і не бурчіть на мене. Якщо ви будете це робити, я буду змушений захищатися, прикидаючись глухим.
  • Не вимагайте від мене пояснень, навіщо я це зробив. Я іноді і сам не знаю, чому роблю так, а не інакше.
  • Не піддавайте занадто великим випробуванням мою чесність. Будучи заплутаний, я легко перетворююся на брехуна.
  • Не забувайте, що я люблю експериментувати. Таким чином я пізнаю світ, тому, будь ласка, змиріться з цим.
  • Не захищайте мене від наслідків власних помилок. Я вчуся на власному досвіді.
  • Не звертайте занадто багато уваги на мої маленькі хвороби. Я можу отримувати задоволення від поганого самопочуття, якщо це привертає до мене надто багато уваги.
  • Не намагайтеся позбутися мене, коли я ставлю відверті питання. Якщо ви не будете на них відповідати, ви побачите, що я взагалі перестану ставити вам питання і буду шукати інформацію десь на стороні.
  • Не відповідайте на дурні й безглузді запитання. Якщо ви будете це робити, то незабаром виявите, що я просто хочу, щоб ви постійно мною займалися.
  • Ніколи навіть і не натякайте, що ви досконалі та безпомильні. Це дає мені відчуття марності спроб зрівнятися з вами.
  • Не турбуйтеся, що ми проводимо разом занадто мало часу. Значення має те, як ми його проводимо.
  • Нехай мої страхи та побоювання не викликають у вас занепокоєння. Інакше я буду боятися ще більше. Покажіть мені, що таке мужність.
  • Не забувайте, що я не можу успішно розвиватися без розуміння і схвалення, але похвала, коли вона чесно заслужена, іноді все ж забувається. А наганяй, здається, ніколи.
  • Ставтеся до мене так само, як ви ставитеся до своїх друзів. Тоді я теж стану вашим другом. Запам’ятайте, що я вчуся, більше наслідуючи прикладів, а не піддаючись критиці.
  • І крім того, я вас люблю, будь ласка, дайте відповідь мені любов’ю на  мою любов.

 

Батьки зобов’язані:

  • виховувати у дитини любов до України, повагу до національних, історичних, культурних цінностей українського народу, дбайливе ставлення до довкілля;
  • постійно дбати про фізичне здоров’я дитини, її психічний стан, створювати належні умови для розвитку її природних задатків, нахилів та здібностей;
  • поважати гідність дитини;
  • виховувати у дитини працелюбність, шанобливе ставлення до старших за віком;
  • дотримуватись режиму дня дошкільного закладу;
  • приводити дитину добре вимитою, одягненим в чистий одяг (одяг повинен бути зручним, відповідати погодним та сезонним вимогам), підстриженими, з обрізаними нігтями;
  • батьки не повинні входити до групових кімнат без потреби;
  • стежити за реальним станом здоров’я дитини;
  • не давати, не одягати дитині зайві предмети, які можуть зашкодити життю та здоров’ю дитини;
  • не приносити продукти харчування, з метою попередження харчових отруєнь, алергічних реакцій у дітей;
  • забезпечувати систематичне відвідування дитиною дошкільного закладу; своєчасно повідомляти дошкільний заклад про можливість відсутності або хвороби дитини;
  • приводити дитину при наявності довідки від дільничного лікаря або стаціонару з зазначенням діагнозу хвороби або причини відсутності. Якщо дитина відсутня три дні і більше – приймається при наявності довідки від лікаря про стан здоров’я;
  • діти, які відсутні 1 місяць з поважних причин (відпустка батьків, лікувально-оздоровча путівка) приймаються з довідкою від лікаря після огляду старшої медичної сестри дошкільного закладу;
  • приводячи дітей до дошкільного закладу, батьки зобов’язані передавати дитину вихователеві. Ввечері вихователі зобов’язані передати дитину батькам;
  • не забирати дітей в нетверезому стані;
  • дотримуватись правил дорожнього руху; бути прикладом для своїх дітей;
  • своєчасно в установленому порядку вносити плату за харчування дитини в дошкільному заклад;
  • відвідувати батьківські збори;
  • виконувати поради – рекомендації працівників закладу щодо виховання та навчання дітей;
  • бути взаємоввічливими, дотримуватись морально-етичних норм у спілкуванні.

 

Присутність батьків

  • Пишайтеся своєю дитиною, будьте прикладом для неї.
  • Якщо у вас немає можливості бути присутнім на святі – підготуйте    до цього дитину, поясніть причину.
  • Перегляд свята
  • Приходьте за 10-15 хвилин до початку свята.
  • Зніміть верхній одяг, перевзуйтеся або одягніть бахіли.
  • Огляньте виставку поробок.
  • До зали заходьте після запрошення.
  • Вимкніть мобільний телефон.
  • Не коментуйте виступи дітей під час свята.
  • Не відволікайте увагу дітей зауваженнями, проханнями позування перед камерою – це може мати небажані наслідки.
  • Підтримуйте виступ дітей оплесками.
  • Після закінчення свята дочекайтесь коли діти вийдуть до групи.
  • Якщо у вас є бажання продовжити свято вдома, ви можете забрати дитну, попередивши вихователя і зробивши запис у “Зощиті тимчасової відсутності дитини”.

 

Співпраця батьків та дошкільного закладу

Батькам необхідно розповідати про значення праці в моральному вихованні дітей. При цьому слід звернути їхню увагу на те, яку роль відіграє праця в загальному розвитку дітей (фізичному, розумовому, естетичному), підкреслити роль прикладу дорослих.

Важливо, щоб батьки піклувалися про естетичний розвиток своїх дітей, щоб література, музика, твори живопису, народна творчість міцно входили в життя сім’ї.

Форми роботи дошкільних установ з батьками різноманітні: живе слово, показ виховної роботи, організація виставок, педагогічних бібліотечок, залучення батьків до активної участі у житті дитячого садка та ін.

Ведеться ця робота у двох напрямках: індивідуально і з колективом батьків.

Індивідуальні форми роботи з батьками – це бесіди, консультації, відвідування сімей, доручення батькам і т. п.

Для колективу батьків організовуються спільні консультації, групові та загальні батьківські збори, конференції, виставки, лекції, кружки; оформляються інформаційні та тематичні стенди, фотомонтажі; проводяться радіопередачі, вечори запитань і відповідей, зустрічі за круглим столом і т. д.

Спілкуючись з батьками індивідуально, вихователь отримує можливість встановити з ними відносини, засновані на взаємній повазі, намітити шляхи дієвої допомоги сім’ї, дати батькам конкретні поради.

Важливою ланкою в індивідуальній роботі з батьками є відвідування сім’ї. Воно дозволяє вихователю познайомитися з умовами, в яких живе дитина, з загальною атмосферою в будинку. В результаті вихователь може дати батькам більш обґрунтовані рекомендації, знайти оптимальні шляхи створення єдиної лінії впливу на дитину в дитячому садку і вдома.

Відвідуючи сім’ї своїх вихованців, вихователь знайомиться з досвідом сімейного виховання. Крім того, такі відвідування дають вихователю можливість спілкуватися не тільки з матір’ю і батьком, але і з іншими членами сім’ї, які часто беруть участь у вихованні дитини (з сестрами і братами, бабусями і дідусями т. д.).

Велику користь в педагогічному освіті батьків надає зібрана в дитячому саду бібліотечка. За час перебування дитини в дошкільному закладі батьки можуть прочитати багато педагогічної літератури, причому вихователь має можливість керувати їх читанням і направляти його. Книги для такої бібліотечки підбирає і набуває в основному адміністрація дитячого саду; допомогти в цьому можуть і батьки. Корисно вести облік літератури, з якою ознайомилися батьки.

Краще познайомити батьків з тим чи іншим питанням виховання дозволяють мобільні папки. Зазвичай в них підбирається тематичний матеріал з ілюстраціями і практичними рекомендаціями; він систематично поповнюється, ілюстрації замінюються новими. Зміст папок періодично переглядає завідуюч або вихователь-методист.

Великі можливості розкриває робота з колективом батьків – широка педагогічна інформація, обмін досвідом, залучення батьків до участі в житті дитячого саду.

Виходячи з плану роботи, індивідуальних бесід з батьками, відвідувань сім’ї, спостережень за поведінкою дітей у групі, вихователь підбирає матеріал для колективних бесід-консультацій, групових і загальних батьківських зборів.

Консультації для батьків можуть бути плановими і позаплановими. Теми і зміст як планових, так і позапланових консультацій обговорюються і потім затверджуються завідувачем дитячим садом. Час і строки проведення планових консультацій намічають заздалегідь (це може бути і постійне число). Про терміни і темі консультації сповіщають батьків.

Особливе місце в пропаганді педагогічних знань займає організація куточків для батьків. Творче використання цієї форми роботи дозволяє широко знайомити батьків з питаннями виховання дітей.

Оформлення текстового та ілюстративного матеріалу в них може бути – в залежності від умов – самим різним; стенд, полка або стіл для демонстрації дитячих робіт, педагогічної та художньої літератури, спеціально обладнані вітрини, паспарту.

Щоб систематизувати зміст куточка, можна розташувати матеріали за розділами, а для оновлення текстів встановити приблизний час їх змінюваності.

Так, в розділі “Чим ми сьогодні займалися” коротко розповідається про заняття дітей протягом дня, демонструються дитячі роботи. Матеріали розділу змінюються щодня.

В розділі “Чим живе група” вихователі розповідають, які цікаві справи, прогулянки, екскурсії, громадські свята чекають дітей у цьому місяці. Тут же можна написати про те, яку участь в організації цих заходів візьмуть батьки, що і до якого числа потрібно приготувати дитині (наприклад, міститься повідомлення про те, що такого-то числа проводиться далека екскурсія, значить, за день до “походу” необхідно ретельно перевірити взуття дитини). Матеріал цього розділу можна оновлювати раз на місяць.

Розділ “Поради та рекомендації” не дає батькам систему знань з педагогіки, але повідомляє необхідну педагогічну інформацію, залучає батьків до питань виховання. Зміст порад і рекомендацій доцільно співвідносити в тим програмним матеріалом, який в даний момент дається дітям в групі. У цьому ж розділі можна висвітлювати кращий досвід сімейного виховання. Матеріали цього розділу змінюються раз в 2-3 місяці.

Найбільшою популярністю у батьків користується розділ “Про наших дітей”, в якому розповідається про те, чого досягли діти, що вони дізналися, навчилися робити.

В розділі “Картотека добрих справ” (або “Довідковий”, “Інформаційний”) в тій чи іншій формі знаходить відображення діяльність батьківської громадськості, батьківського комітету, чергових. У цьому ж розділі можна помістити приблизний режим дитини вдома і в дитячому саду, меню на кожен день; дати необхідні для батьків відомості: години прийому лікаря, завідувача, бухгалтера дитячого саду; телефон, адреса установи; шкалу оплати утримання дитини в дитячому саду; оголошення різного характеру. Цей розділ оновлюється по мірі необхідності. Таким чином, весь матеріал “Куточка” раз на квартал замінюється повністю.

З повсякденним життям і роботою дитячого саду батьки можуть також познайомитися в процесі чергування в групі. Чергування організовуються по-різному, залежно від конкретних умов життя дитячого саду, роботи і побажань батьків. Важливо, щоб до чергувань поступово залучалися не тільки бажаючі, а й малоактивні батьки. З ними слід заздалегідь домовитися про зручний для них день і годину чергування – така персональна домовленість дисциплінує батьків.

Для того щоб в плані роботи з батьками не повторювалися з року в рік одні й ті ж заходи, перед його складанням необхідно провести ретельний аналіз роботи за попередній навчальний рік, який і дозволить внести необхідні корективи.

У річному плані роботи з батьками (який є частиною загального річного плану) передусім визначаються провідні завдання, які повинні бути тісно пов’язані з усією виховною роботою дитячого садка в черговому році. Так, якщо дитячий сад веде поглиблену роботу з трудового виховання, це має знайти відображення і в роботі з батьками: питання трудового виховання будуть включені в тематику загальних а групових зборів, групових та індивідуальних консультацій; відвідуючи сім’ї дітей, вихователі звернуть особливу увагу на те, чи може дитина займатися якимись видами праці вдома, чи є для цього все необхідне, чи допомагають дорослі; знайомлячи батьків із життям дитячого саду, можна буде ширше показати їм процес трудового виховання, організувати спеціальні відкриті заняття; цієї ж темі будуть присвячені тематичні виставки, демонстраційні стенди, заняття-практикуми; можна запланувати і підбір спеціальної тематичної бібліотечки, мобільні папки і т. і.

Складаючи річний план роботи з сім’єю, завідувач враховує пропозиції та рекомендації педагогічного колективу. Поради та побажання вихователів дуже допомагають правильно визначити теми доповідей на загальних та групових зборах батьків, тематику консультацій, зміст і періодичність оформлення тематичних виставок, мобільних папок, альбомів і т. і. У плані роботи намічаються відповідальні за підготовку, організацію та проведення окремих заходів .

Керує організацією всієї роботи з батьками завідувач дитячим садом. Він спрямовує підготовку як загальних заходів, так і індивідуальних.

 

ВЧИМОСЯ ВЗАЄМОДІЯТИ З БАТЬКАМИ ЯК ПРИВЕРНУТИ БАТЬКІВ ДО РОБОТИ В ДИТЯЧОМУ САДУ

Сьогодні всі фахівці визнають важливість залучення батьків до участі в роботі дитячого садка, однак у реальних взаєминах вихователів та батьків існує певна дисгармонія. Перешкоджати розвитку цих взаємин можуть як особисті, так і професійні чинники: брак часу, відчуття неспроможності, етнічні стереотипи, почуття образи – все це може привести до формування особистих та професійних упереджень, які заважають сім’ям стати активними учасниками у вихованні своїх дітей. Тому вихователі повинні проявити ініціативу і зрозуміти, яким чином взаємодіяти з кожною окремою родиною на благо дитини. Використовуючи принцип індивідуального підходу до участі батьків, можна розробити різноманітні способи залучення в роботу більшої частини сімей.

 

Можна виділити п’ять рівнів участі батьків:

  1. надання разової допомоги;
  2. здатності батьків час від часу використовуються при проведенні занять;
  3. батьки стають добровільними помічниками на постійній основі;
  4. батьки допомагають визначати основні напрями роботи в групі;
  5. батьки беруть участь в обговоренні більш широких питань, вирішення яких має благотворно позначитися на роботі дитячого садка і життя мікрорайону в цілому.

При кожному з варіантів у батьків є можливість обмінюватися досвідом, навчаючись один у одного певним навичкам, тому в міру продовження роботи можливості батьків будуть збільшуватися. Вихователь повинен бути завжди готовий надати підтримку батькам, незалежно від того, якою мірою вони або інші члени сім’ї дитини віддадуть перевагу взяти участь в роботі групи. Ненав’язлива допомога і підтримка дозволять батькам, хто відчуває себе досить впевнено, працювати самостійно; для тих же, хто не настільки впевнений у своїх силах, вони дадуть можливість для подальшого розвитку і вдосконалення.

Щоб позитивно впливати на бажання тієї чи іншої сім’ї брати участь в роботі групи, педагог повинен добре знати всіх батьків своєї групи і враховувати індивідуальні особливості не тільки різних сімей, а й членів кожної сім’ї.

Розрахунок на позитивні якості батьків і їх сильні сторони зумовлює успіх в роботі. У міру розвитку взаємин міцніє довіру, і батьки набувають певні повноваження, використовуючи ті можливості і засоби, які необхідні для виховання дитини.

Дошка оголошень. Оголошення – це настінний екран, який інформує батьків про збори, заходи підприємствах дитячого саду, розклад по день та ін.

Ящик для пропозицій. Це коробка, в яку батьки можуть класти записки зі своїми ідеями і пропозиціями, що дозволяє їм ділитися своїми думками з групою вихователів.

Висловлюйте свою вдячність. Давайте батькам знати, що ви цінуєте їх участь в програмі.