Т.В.Серга  вихователь-методист ЗДО №13

Бабич А.В.  практичний психолог ЗДО № 13

 

Що таке булінг щодо дітей в ДНЗ?

Багато людей вважають, що погане поводження з дітьми має лише фізичні прояви. Насправді булінг (зловживання) щодо дітей включає:

– фізичні зловживання;

– фізичну занедбаність (недогляд);

– сексуальні кривдження;

– порушення емоційних стосунків (неправильне поводження з дітьми в царині емоцій).

Булінг  (дія), що спричиняє шкоду або дозволяє зловживанню статися (а не міра самого пошкодження), є підставою для втручання. Дорослі можуть почати завдавати незначні пошкодження, а через певний час спричиняти більш серйозну шкоду. Тому, звернувши увагу на перші незначні побої та втрутившись, ви можете убезпечити дитину від майбутньої більш серйозної травми, каліцтва і навіть смерті.

Фізичні пошкодження, занедбаність, погане харчування значно легше зафіксувати, ніж менш помітні пошкодження внаслідок порушень емоційної сфери або сексуальних кривджень.

Проте всі форми поганого поводження, що ставлять під загрозу або порушують фізичне і емоційне здоров’я дитини та її розвиток, вимагають уваги до себе.

Одним з важливих підстав для підозри щодо зловживання з дітьми є розповідь самої дитини. Дуже важливо пам’ятати: коли дитина звертається до конкретної особи, котра зобов’язана повідомляти про факти поганого поводження з дітьми, то розмова не повинна залишатися між ними.

Ця вимога розповсюджується на фізичні зловживання, навмисну жорстокість чи невиправдане покарання дитини, занедбаність чи сексуальне кривдження, на постійне тероризування (булінг) дитини, яким би воно не було, які б прояви не набувало.

Фізичні зловживання

Фізичним зловживанням (булінгом) може вважатися будь – яка дія, наслідком якої стало невипадкове фізичне пошкодження. Фізичні пошкодження найчастіше спричиняються надмірно суворими або невиправданими тілесними покараннями. Це зазвичай трапляється, коли дорослі знервовані чи розгнівані та б’ють, трясуть або штурхають дитину.

Навмисна обдумана дія (наприклад, штовхання, викручування суглобів та ін.) також уключається до категорії поганого поводження з дітьми, – це справжній булінг.

Ознаки фізичних зловживань

Ці ознаки зауважують для того, щоб відрізнити випадкові пошкодження від результатів можливих фізичних зловживань.

Місце пошкодження

Найголовніше місце для завдання пошкодження – задня частина тіла. Такі пошкодження складають найбільший відсоток від установлених фізичних зловживань. Пошкодження від останніх звичайно не розташовуються на підборіддях, ліктях чи колінах.

 

Типи пошкоджень

Синці. Синці, спричинені фізичним насильством, знаходяться в багатьох місцях тіла, особливо на спині, гені таліях та обличчі. Вони можуть бути характерної форми (наприклад, обрис руки, подвійні синці від щипання) або явно схожі на відбиток від прикраси (наприклад, обручки), відбиток від різки та «інших виховних засобів», синці від лінійки майже завжди є наслідком фізичних знущань.

Удари важкими предметами (наприклад, палицею або кулаком) спричиняють на м’яких тканинах глибокі м’язові синці або крововиливи. Вони знебарвлені, їх важко помітити і можуть бути виявлені на рентгені, якщо вчасно це зробити.

Подряпини, садна. Вони можуть бути спричинені падінням із якимось предметом або докладанням надмірної сили.

Пошкодження голови. Коли підозрюється недогляд чи зловживання, треба зробити уважний огляд очей і нервової системи дитини, шукаючи сліди внутрішніх пошкоджень. Для певних можливих жертв рентген черепа може бути важливою частиною огляду. Серйозні внутрішньочерепні пошкодження можуть мати місце без видимих ознак на обличчі та голові. Такі пошкодження, якщо їх не діагностувати й не лікувати, спричиняють пошкодження мозку або смерть.

Пошкодження голови є найчастішою причиною дитячої смертності, пов’язаної із зловживанням, а також важливою причиною хронічних неврологічних розладів.

Синдром «струшеної дитини». Істотні елементи цього синдрому постають як явні діагностичні протиріччя, коли є внутрішній крововилив, сліди пошкоджень на голові відсутні.

Струшування з використанням надмірної сили може викликати не лише пошкодження довгих кісток. Єдиними проявами цього симптому можуть бути блювання, швидке збільшення голови та слабкі неврологічні ознаки. Через це такі пошкодження не залишаються діагностованими впродовж років.

Серйозніші прояви, такі як сліпота, глухота чи параліч, можуть з’явитися пізніше або можуть вперше бути поміченими у шкільному віці як невеликі нервові розлади чи проблеми з навчанням.

Внутрішні пошкодження. Сильні удари можуть спричинити серйозні внутрішні пошкодження кишечника, підшлункової залози та інших життєво важливих органів, інколи вони можуть бути причиною шоку та призвести до смерті. Це є другою за важливістю причиною смерті жертв зловживань щодо дітей.

Поверхневі докази таких травм можуть бути зафіксовані впродовж близько півгодини. Фізичні ознаки серйозних внутрішніх пошкоджень можуть викликати і здуття живота, кров в сечі, блювання та біль в животі.

Переломи. Будь – який незрозумілий перелом у дитини чи малюка є причиною для додаткового розслідування. Спіральні переломи довгих кісток (які виникають від скручувальних сил) майже завжди спричиняються зловживаннями, якщо трапляються до того, коли дитина почала ходити.

Інші переломи, які викликають підозру – не уламкові переломи кісток, а численні переломи ребер. Рентгенівські дослідження кісток є важливим діагностичним засобом для можливих зловживань.

Емоційні зловживання

Так як і фізичні пошкодження залишають сліди і нівечать дитину, емоційно хибна поведінка також може калічити й зробити дитину інвалідом емоційно, поведінково та інтелектуально. Сильні психологічні, емоційні та поведінкові розлади, вони дуже поширені серед дітей, можуть брати початок у вкрай викривлених настановах і діях стосовно дітей, відносно яких дорослі поводяться неадекватно.

Словесні нападки (наприклад, крики, погрози, звинувачення, сарказм, непередбачувані відповіді, тривалий негативний настрій та ін..) є яскравим прикладом способів емоційного булінгу – терору дітей,.

Індикатори поведінки дітей

Емоційний тиск можна запідозрити, якщо дитина:

– відсторонена, пригнічена, апатична;

– неслухняна, є поведінкові проблеми;

– надмірно чинить опір виконанню вимог дорослих;

– демонструє інші ознаки емоційного розладу.

Вище означені ознаки звичайно можуть бути викликані і іншими причинами. Але підозра у зловживаннях не повинна виключатися.

 

Специфічні наслідки булінгу – фізичного, психологічного та іншого кривдження дитини

Агресія спрямована на себе, спроби заподіяти собі шкоди.

Агресія спрямована та на інших.

Агресія спрямована на оточуючі предмети (ламання, кидання, розкидання, руйнування оточуючих предметів).

Гіперагресивна та імпульсивна поведінка.

Інтелектуальні та мовні порушення.

Порушення центральної нервової системи.

Страхи.

Як наслідок, зламана психіка вже дорослої людини: невміння знайти собі місце серед людей, невміння будувати партнерські стосунки з оточуючими, в колективі, в сім’ї, і вже сформовані жорстокі динамічні стереотипи поведінки стосовно своїх дітей.

ПЛАН – ПРОГРАМА

роботи практичного психолога

 закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 13 «Берізка»

Бабич Алли Василівни

з профілактики булінгу (насилля та жорстокого поводження) з дітьми

дошкільного віку і подолання негативних проявів у поведінці дітей

на 2021-2022 н.р.

 

№ п/п Зміст роботи Термін виконання З ким проводиться Пр.
1 Робота з сім’ями дітей не охоплених дошкільною освітою
1.1 Допомогти в проведенні обстеження мікрорайону ЗДО № 13 (ЗОШ № 10) з метою виявлення дітей не охоплених дошкільною освітою Серпень-вересень Сім’ї не охоплених дошкільною освітою
1.2 Оформлення банку даних дітей не охоплених дошкільною освітою вересень
1.3 Створення плану роботи з дітьми не охопленими дошкільною освітою вересень
1.4 Виявлення родин дітей, що не відвідують ЗДО, з деструктивною поведінкою вересень родини
1.5 Співпрацювати з ЦСССДМ для спільної роботи з сім’ями «групи ризику» дітей, що відвідують ЗДО та не охоплених ДО. постійно ЦСССДМ
1.6 Допомогти в проведенні днів відкритих дверей для дітей мікрорайону Вересень, травень
РОБОТА З БАТЬКАМИ У ЗДО
2.1 Загальні батьківські збори на тему: «Партнерська взаємодія ЗДО та сім’ї щодо реалізації завдань зміцнення фізичного та соціального здоров’я дитини» Батьки ЗДО

 

2.2 Групові батьківські збори:

·        Старші групи та спеціальні групи «Психологічна готовність до школи», семінар – практикум «Скоро в школу»;

Середні групи «Психічне здоров’я дитини, його охорона»;

Молодші групи «Охорона психічного здоров’я дітей. Особливості розвитку дітей молодшого віку»;

Групи раннього віку № 1,2 «Особливості розвитку дітей раннього віку. Криза 3 років. Догляд за дитиною»

Батьки всіх груп
2.3 Оформлення батьківських куточків:

– поповнити в кожній групі ЗДО батьківські куточки матеріалами з протидії насиллю (боулінгу)

Періодично, щомісяця
2.4 Проводити індивідуальні та індивідуально-групові консультації з батьками за результатами діагностичних досліджень Протягом року Батьки ЗДО
2.5 Круглий стіл «Тріада нашого здоров’я» (фізичне, психічне, соціальне) листопад Батьки, педагоги
2.6 Інформація для батьків:

«Про що має пам’ятати людина, щоб була у безпеці дитина?», «Наш дім: чи все безпечно в нім», «Друзі та вороги здоров’я нашої дитини», «Відпочинок без хмаринок».

Січень

Лютий

Березень

Квітень

Травень

Індивідуальні бесіди з батьками
2.9 Проведення акції «Доброта до дня св. Миколая»

Участь батьків у проведенні благодійного десанту «Чужої біди не буває»

грудень Діти, батьки ЗДО
2.10 Проведення заходів із нагоди «Дня сім’ї»

«Кожна родина – історії краплина».

До Дня сім’ї Батьки ЗДО
РОБОТА З ДІТЬМИ
3.1 Діагностичне спостереження за іграми дітей старших груп.

Мета: уміння дітей включатися в загальну діяльність, дослідження проблемних аспектів спілкування

вересень Діти старших груп
3.2 Діагностичні бесіди зі старшими дошкільниками за корекційним напрямком: «Якби ти був чарівником, щоб ти зробив?», «Якби ти був дуже сильним, щоб ти зробив?», «Що треба робити, щоб не образити нікого?», «Де ховається доброта, коли діти б’ються?» Листопад-травень Діти старших груп
3.3 Виявлення дітей з підвищеною невпевненістю і тривожністю за допомогою використання психомалюнка «Людина» Вересень-жовтень Діти дошкільного віку ЗДО
3.4 Дослідження сфери сімейних взаємин через проективну методику «Малюнок сім’ї» А. Захарова:

А) статус дитини в сім’ї;

Б) якість взаємин дорослий – дитина;

В) психоемоційний клімат в сімї.

Вересень-листопад Діти старших груп
РОБОТА З ПЕДАГОГАМИ
4.1 Провести індивідуальні консультації з наданням практичних рекомендацій по роботі з дітьми, які порушують поведінку Після діагностичних досліджень Батьки, педагоги
4.2 Провести семінар з елементами тренінгу з проблеми: «Психологічне здоров’я дитини» Листопад, січень, березень, травень педагоги
САМООСВІТА
5.1 Поповнювати банк матеріалів з проблеми профілактика порушень прав дитини, протидії булінгу періодично
5.3 Підготувати методичні рекомендації по роботі з педагогами та батьками з даного питання Листопад Педагоги, батьки