Шляхи взаємодії дошкільного навчального закладу, сім’ї та музею
У практиці дошкільних закладів нагромаджено певний досвід системного осмислення проблеми взаємодії музею і дитячого садка.
Завідувач дошкільного закладу Примушко Н.М. – палкий прихильник розвитку дітей на національній культурі та традиціях – тісно співпрацює з музеями міста. Особлива дружба поднує педагогічний колектив з музеєм „Поштова станція” (директор Пономар О.Г.) та художнім відділом краєзнавчого музею (Назаренко Г.В.). Складені договори про співпрацю, розроблені заходи сприяють систематичному проведенню цікавих заходів. Проводимо семінари – практикуми спільно з працівниками музеїв. Тематика їх різноманітна:
- “Екскурсійна робота з дошкільниками” (10 годин);
- “Музейні зустрічі для найменших” (12 годин);
- “Свята і розваги в музеї і дитячому садку” (14 годин);
До участі в таких семінарах активно залучаються батьки.
Ще однією цікавою і дуже важливою формою взаємодії двох закладів є робота по підготовці виставок у музеї та створенню музеїв у дитячому садку. Вихователі постійно тримають зв’язок з музейними працівниками, слушно використовуючи їх поради, рекомендації.
При цьому вихователі дитячого закладу збирають, систематизують, зберігають різноманітні предмети, а музейні працівники консультують їх по таких аспектах роботи, як форми систематизації, обліку, у деяких випадках, – можливі прийоми реставрації експонатів і компонування із них експозицій музейного типу. Прикладом може слугувати експозиція «Стара новорічна іграшка», що проходила в місті у краєзнавчому музеї ім. І. Спаського.
Саме завдяки цьому дорослі зможуть набути навичок музейної роботи з дошкільниками, зацікавити нею батьківську родину. В цілому, будь-яка форма взаємодії сприяє зближенню двох культурно-освітніх установ, справжньому взаєморозумінню і зацікавленості один в одному.
Вихованці дитячого садка – активні учасники музейних заходів, таких як:
- святкування 150-річчя від дня народження відомого художника-земляка М. Самокиша;
- художника – земляка С. Шишка;
- відкриття персональних виставок художників, народних умільців (наприклад, виставки художника О. Кошеля, який теж колись водив двох своїх синів до дитячого садка.).
Вітаючи відомих майстрів, народних умільців міста віршами, які пише для дітей завідуюча Примушко Н.М., діти переживають щасливі хвилини творчості, які потім відображають у креативних видах діяльності. Байдужих серед них не буває – це головне! А скільки вражень і позитивних емоцій! А ще – вони отримують прекрасні „уроки” соціалізації, художньо-естетичного, креативного, мовленнєвого та пізнавального розвитку. Про яку ще кращу інтеграцію освітньо-виховного процесу можна мріяти? Діти живуть життям міста! Як це прекрасно! А коли бачать себе у відеорепортажах на місцевому телебаченні – взагалі немає меж їх радості! Як навперебій розповідають про події – скількох занять з мовленнєвого розвитку це варто!
Ось, наприклад, такими рядками вітали всім знайомого в місті і далеко за його межами художника ілюстратора О.І.Кошеля.
Художника Кошеля знають усі,
Поважні дорослі і діти малі.
В малюнках його ніби вітри летять,
По почерку враз його можна впізнать.
Рухомі, здається, малюнки у Вас…
До думки розумної кличуть ураз,
У кожнім співають немов небеса,
То квітне калина, то вабить роса.
Козак із бандурою, хлопчик щедрує,
Дівчина співає і око милує.
У кожнім малюнку життя оживає,
Художник нам душу свою відкриває!
Ми з того садка, де Максим Ваш зростав.
Де світ Ваш синочок собі відкривав,
І Вас добре знаєм, цінуєм без меж,
Батьки, вихователі і діти всі теж!
Н.М.Примушко
А ще надзвичайно важливо те, що учасниками всіх виступів дітей у музеї стають батьки. І не потрібно їх переконувати і вести за руку до музею! Спочатку радіючи тільки за свою дитину, вони поступово проникаються почуттям причетності до історії та культури рідного краю і спільно з дітьми творять красу на основі вражень від екскурсій до музею.
Спільно з батьківською родиною проводимо родинно-методичні світлиці, музично-літературні вечори, на яких звучить музика, поезія, романси, демонструються картини, слайди. Нашою великою цінністю і гордістю є відеоматеріали, відзняті під час екскурсій педагогів до: музеїв С. Русової в Олешні; музею В. Сухомлинського в Павлиші; музею К. Білокур в Богданівці на Київщині; музею Пантелеймона Куліша, Олександра Довженка і багато інших, з яких ми черпаємо, як з криниці мудрості, святі краплини мудрості, краси , напуваємо ними педагогів, батьків – і ллються вони струмочками людяності до наших малят.